14 سپتامبر 2022- بر اساس مطالعه جدیدی که در مجله Diabetes Care منتشر شده است، نتایج امتیازدهی ابزارهای غربالگری افسردگی که به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند، باید به دقت تنظیم شوند تا افسردگی به درستی در نوجوانان مبتلا به دیابت نوع 1 (T1D) تشخیص داده شود.

این مطالعه، اولین مطالعه ای است که به طور گسترده دقت ابزارهای غربالگری افسردگی را در مقایسه با مصاحبه های تشخیصی برای این جمعیت ارزیابی می کند.

مطالعات قبلی نشان داده اند که احتمال افسردگی نوجوانان مبتلا به دیابت نوع 1 نسبت به همسالان خود که به دیابت مبتلا نیستند، بیشتر است. علاوه بر این، به گفته ی محققان، افسردگی می تواند مانع خود مدیریتی صحیح دیابت شده و منجر به نظارت ناکافی بر قند خون، اختلال در سطوح گلایسمی و بستری شدن بیشتر در بیمارستان شود. به این دلایل، دستورالعمل های ملی و بین المللی، غربالگری مداوم افسردگی را برای همه نوجوانان مبتلا به دیابت توصیه می کنند.

نویسنده اصلی این مقاله، دکتر آرون ام. مارکر، متخصص روانشناسی اطفال، می گوید: غربالگری افسردگی برای جوانان مبتلا به دیابت نوع 1 بسیار مهم است، زیرا درمان افسردگی احتمالاً آنها را در حال حاضر و در درازمدت سالم تر نگه می دارد. ما باید بدانیم که کدام ابزار غربالگری بهترین عملکرد را دارد و چگونه از آنها برای این جمعیت استفاده کنیم، بنابراین در شناسایی کودکان افسرده و دریافت حمایت مورد نیاز از آنها کوتاهی نکنیم.

تیم تحقیقاتی، 100 نوجوان 12 تا 17 ساله ی مبتلا به دیابت نوع 1 را انتخاب کردند و با هر یک برای یک مصاحبه بالینی، که استاندارد طلایی برای تشخیص افسردگی است، ملاقات کردند. همچنین از شرکت کنندگان خواسته شد تا پنج ابزار معمول غربالگری افسردگی را تکمیل کنند که تکمیل هر کدام یک تا سه دقیقه طول می کشید. سپس محققان نتایج هر ابزار غربالگری را با یافته های مصاحبه مقایسه نمودند. آنها گفتند: از این که به منظور بهینه سازی حساسیت اکثر ابزارهای غربالگری برای نوجوانان مبتلا به دیابت نوع 1، باید حداقل نمرات تشخیص استاندارد این ابزارها را کاهش دهند، متعجب شدند.

دکتر مارکر گفت: ما فکر می‌کردیم که ممکن است به افزایش نمرات آستانه ی تشخیص، برای بهبود دقت تشخیص در این جمعیت نیاز داشته باشیم، زیرا تصور می کردیم که علائم مشترک دیابت و افسردگی، تعداد تشخیص‌های افسردگی را افزایش می‌دهد، که بیانگر اینست که اگر واقعاً علائم دیابت علت آن باشد، بیشتر افراد افسرده در نظر گرفته می شوند. با این حال، ما به طور کلی متوجه شدیم که برعکس است، برای شناسایی دقیق جوانان با علائم افسردگی، نیاز به کاهش نمرات آستانه ی تشخیص داریم.

اکثر ابزارهای غربالگری ارزیابی شده در این مطالعه برای بزرگسالان طراحی شده اند. هیچ کدام به طور خاص برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 ایجاد نشده اند و هیچ کدام قبلاً برای تشخیص دقیق افسردگی در نوجوانان تأیید نشده اند. محققان توصیه کردند که ارائه دهندگان مراقبت از دیابت از ابزارهایی استفاده کنند که مطالعات نشان داده اند که بیشترین دقت را در این جمعیت دارند. محققان ابزارهای  CDI-2 Short،PHQ-9A  و SMFQ را به عنوان ابزارهایی با دقت کافی برای غربالگری این جمعیت شناسایی کردند.

دکتر سوزانا پاتون، یکی از نویسندگان این مقاله، گفت: بدون محدوده های حساسیت مناسب، حتی ابزارهای غربالگری عالی برخی از نوجوانان مبتلا به افسردگی را شناسایی نخواهند کرد، در نتیجه آنها خدمات بهداشت روانی مناسب را دریافت نخواهند کرد و ممکن است افسردگی را تجربه کنند که به این معناست که برخی در مدیریت دیابت خود با مشکل بیشتری مواجه خواهند شد.

دیابت نوع 1، یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به اشتباه سلول های تولید کننده انسولین در پانکراس را از بین می برد. علل آن به طور کامل شناخته نشده است و در حال حاضر هیچ درمانی برای آن وجود ندارد. تخمین زده می شود که 244000 کودک و نوجوان در ایالات متحده به این عارضه مبتلا هستند که می تواند باعث مشکلات جدی سلامتی در سنین پایین یا اواخر زندگی شود.

نویسندگان خاطرنشان می کنند که قبل از اینکه بتوان از نمرات آستانه ی تشخیص تعدیل شده که در این مطالعه شناسایی شده اند، به طور گسترده در سطح بالینی استفاه نمود، باید مطالعات دیگر در آینده آنها را تأیید کند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-09-extra-caution-screening-depression-teens.html